Téma

Hospodářský výsledek – konec roku bez překvapení

Petr Jun dne 4.10.2016 Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Hospodářský výsledek – konec roku bez překvapení

Hospodářský výsledek – konec roku bez překvapení

Bez dlouhých úvodů přejdeme rovnou k věci. A zeptáme se vás na pár otázek. To, jak si na ně odpovíte vám ukáže, jak je na tom vaše neziskovka z finančního hlediska po skončení třetího kvartálu. Předem vám ještě řekneme, že každý problém má řešení. Ale nesmí se to už odkládat.

  1. Provedla vaše účetní po třetím kvartálu průběžné inventury?
  2. Máte přehled o všem, co je v účetnictví ještě potřeba dořešit?
  3. Nemůže se stát, že vám přijde faktura, se kterou už nikdo nepočítal?
  4. Máte jistotu, že všechny faktury, které měly být zaplaceny, již zaplaceny byly?
  5. Máte jasný přehled o tom, jak dočerpáte dotace a dary, které byly určené pro letošní rok? Máte ošetřeno, jak řešit případný nesoulad mezi rozpočtem a realitou?
  6. Respektive mají tento přehled vaši kolegové, kteří jsou odpovědni za realizaci či finanční řízení projektů anebo služeb?

Předpokládáme, že máte přehled o tom, jak po finanční stránce dopadnou vaše projekty, či služby. Na toto téma jsme psali ZDE .

Pokud to, o čemž píšeme v šesti bodech předchozího odstavce, máte k dispozici, je čas podívat se na celkový hospodářský výsledek:

  1. Dosáhnete zisku (tedy kladného hospodářského výsledku)?
  2. Anebo očekáváte ztrátu?
  3. Víte v tom případě, že jí máte z čeho uhradit?

A když už jsme u toho zisku, zřejmě vás za pár měsíců čeká výpočet daňové povinnosti. A zase ty otázky:

  1. Máte povědomí o tom, jestli patříte mezi neziskovky s širokým, či úzkým základem daně (více o této problematice ZDE ).
  2. Umí někdo ve vaší organizaci alespoň hrubě spočítat, jestli z letošních zisků zaplatíte daň z příjmů? Proč je to důležité? Minimálně proto, abyste s platbou daně počítali v plánovaném cash flow pro další rok. A možná i proto, abyste se mohli včas rozhodnout, jestli například nové počítače nepořídit ještě letos, protože vám tato koupě sníží daňový základ.
  3. A co DPH? Pokud jste organizací, která za své služby vystavuje faktury, nemůže se blížit vaše povinná registrace k DPH? (Pozor, nezaměňovat s aktuálně medializovanou problematikou elektronické evidence tržeb).
  4. A pokud ne, nebyla by pro vás výhodná například dobrovolná registrace k DPH? Samozřejmě, že plátcovství DPH způsobí nárůst účetně-administrativní práce, ale co když se vám to vyplatí? Chcete se k tomuto tématu dozvědět více, pak doporučujeme TENTO NÁŠ STARŠÍ ČLÁNEK (DPH JAKO SOUČÁST REŽIJNÍCH NÁKLADŮ).

Jak vidíte, není toho málo. Nicméně pro organizaci, která chce mít své účetnictví v pořádku, a ještě k tomu z účetních dat získávat informace pro efektivní finanční řízení, je výše popsané nezbytnou nutností. Naštěstí účetnictví, daně, nastavení finančního řízení to všechno jsou disciplíny, které lze snadno využívat napříč organizacemi. Pokud se tedy necítíte pevní v kramflecích, rádi vám poradíme, účetnictví nastavíme, chyby vychytáme, řešení navrhneme, problémům předejdeme, systémy finančního řízení nastavíme. Stejně dobře, jako našim dalším, neziskovým klientům.

 

 

Petr JunHospodářský výsledek – konec roku bez překvapení